Dieta Hipolipemiczna (na wysoki cholesterol)

Walcz z wysokim poziomem cholesterolu!



NCEP – National Cholesterol Education Program

Cholesterol do substancja tłuszczowa, niezbędna do budowy ściany komórek oraz wytwarzania wielu hormonów. Cholesterol występuje we krwi w postaci związanej z lipoproteinami o wysokiej gęstości (HDL):

  • Lipoproteiny LDL dostarczają cholesterol do różnych partii organizmu. Cholesterol związany z LDL jest uważany za, tzw. „zły cholesterol”. Jego wysoki poziom wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca.

  • Lipoproteiny HDL przenoszą nadmiar cholesterolu z krwi do wątroby w celu rozłożenia go, a następnie wydalania z organizmu. Cholesterol związany z HDL jest określany jako, tzw. „dobry cholesterol”, jego wysoki poziom wiąże się z mniejszym ryzykiem chorób serca.

 

Normy stężenia cholesterolu całkowitego we krwi:

  • Norma: < 200 mg/dl   (5,2 mmol/l)
  • Poziom podwyższony: 200 – 250 mg/dl   (5,1 – 6,5 mmol/l)
  • Poziom znacznie podwyższony: > 250 mg/dl   (> 6,5 mmol/l)

 

HDL („dobry” cholesterol)
Wynik jest lepszy, jeśli masz wyższe wartości.

  • Norma u mężczyzn: 35 – 70 mg/dl   (0,9 – 1,8 mmol/l)
  • Norma u kobiet: 40 – 80 mg/dl   (1,0 – 2,1 mmol/l)

 

LDL („zły” cholesterol)
Wynik jest lepszy, jeśli masz niższe wartości.

  • Norma: < 135 mg/dl   (< 3.5 mmol/l)
  • Poziom podwyższony:  135 – 155 mg/dl   (3,5 – 4,0 mmol/l)
  • Poziom znacznie podwyższony: > 155 mg/dl   (> 4,0 mmol/l)


Dla obniżenia cholesterolu polecamy Omega 3. Każdy lekarz przepisze wam to samo.

Czytaj więcej na temat Omega 3 >>>


tabela przedstawiająca produkty spożywcze dla diety hipolipemicznej

ZALECANE

ZALECANE W UMIARKOWANYCH ILOŚCIACH

PRZECIWWSKAZANE

Produkty zbożowe

Pieczywo z pełnego ziarna, maca, owsianka, ryż, makaron, płatki kukurydziane,  musli,  kasze gruboziarniste.

 

Rogaliki francuskie (croissant).

Nabiał

Mleko chude, sery chude,  jogurt chudy, białko jajek, substytuty jaj.

Mleko półtłuste, sery ( brie, camembert, edamski,  gouda),  jogurt niskotłuszczowy, dwa całe jaja na tydzień.

Pełne mleko,  śmietana,  mleko skondensowane, zabielacze do kawy, sery pełnotłuste, jogurty pełnotłuste.

Zupy

Zupy warzywne, chude wywary mięsne.

 

Zupy zagęszczone, zupy zaprawiane śmietaną.

Ryby

Ryby (z rusztu, gotowane, wędzone), unikać skóry.

Ryby smażone na właściwym oleju.

Ikra, ryby smażone na nieznanym oleju lub tłuszczu.

Mięso

Indyki, kurczaki, cielęcina, króliki, dziczyzna.

Bardzo chuda wołowina, jagnięcina (1x lub 2x w tygodniu), szynka, bekon, kiełbasa z cielęciny lub kurczaka, wątroba 2x w miesiącu.

Mięso z widocznym tłuszczem, kaczki, gęsi, kiełbasy, salami, pasztety mięsne i inne.

Tłuszcze

 

Oleje zawierające kwasy wielonienasycone, np. słonecznikowy, kukurydziany, sojowy. Oleje zawierające jednonienasycone, np. rzepakowy i oliwa z oliwek. Margaryny miękkie (nieuwodornione) z tych olejów, margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu.

Masło, smalec, słonina, łój, tłuszcz spod pieczeni, margaryny twarde, olej palmowy, tłuszcze uwodornione.

Owoce i warzywa

Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe (fasola, groch, soczewica). Kukurydza, ziemniaki, owoce świeże i suszone, owoce konserwowe niesłodzone.

Ziemniaki lub frytki smażone na dozwolonym oleju.

Ziemniaki pieczone, frytki, warzywa lub ryż, smażone na niewłaściwym oleju. Warzywa solone i konserwowe, chipsy.

Desery

Sorbety, galaretki, bezy, budynie na mleku chudym, sałatki owocowe

 

Lody, kremy, budynie na pełnym mleku, sosy na śmietanie lub maśle

Wypieki

 

Ciasta i ciasteczka przygotowane na tłuszczach nienasyconych

Tory, przemysłowe wyroby cukiernicze, np. ciastka, paszteciki, babeczki

 

Last modified on Saturday, 26 September 2015 19:13
(2 votes)

1 comment

  • Zenek
    Zenek Monday, 14 September 2015 11:24

    Lekarz polecił mi tą dietę i po paru miesiącach cholesterol znacząco się zmniejszył :)

    Comment Link

Leave a comment

close

Sign up to keep in touch!

Be the first to hear about special offers and exclusive deals from TechNews and our partners.

Check out our Privacy Policy & Terms of use
You can unsubscribe from email list at any time